Artistic test
Yamaha Jog 3kj 2004.12.12. 12:36
. A kétéves, mindössze 3 200 kilométert futott motor szinte még gyári új állapotban volt. Kellemes meglepetés, hogy a gép a - fotó alapján - vártnál nagyobbnak és komolyabbnak tűnik. Ez a robogó szinte mindent tud, amit a mai társai, pedig már nem gyártják. Egyszerű, de kiforrott technikájával, alapvető kényelmi berendezéseivel (automata szivató, kesztyűtartó, zárható kárpitozott sisaktartó, önindító, megvilágított műszerfal stb.) és nem utolsó sorban - mivel használt motor - nagyon kedvező árával versenyképes ajánlat a robgó-piacon. A robogó üzemanyag tartálya 3.5 literes, ez kb. 140 Km megtételéhez elegendő. Ez természetesen a gyári adatoknál nagyobb fogyasztást jelent, de az állandó 30 Km/h sebességhez van megadva... A benzinre nem kényes, a legolcsóbb - 91 oktánszámú - üzemanyaggal is megelégszik, viszont olajból a lehető legjobbat érdemes venni hozzá. (Kapható direkt scooter olaj is). A motor hidegen "pöccre" indult mind önindítóval, mind a berugókar segítségével. Melegen a berugókarral már macerásabb az indítás, ez azt jelenti, hogy kb. 2-3 rúgás kell a motor beindításához és egy kis gázt is kell neki húzni. Ezt a műveletet csak sztenderen lehet elvégezni. Önindítóval gyakorlatilag nincs különbség a meleg és hideg indítás között. A motor nagyon jól húz, első próbálkozásoknál nagyon oda kell figyelni (főleg hidegen, amikor az automata szivató is működik), mert egy-kettőre egy kerékre állhat a robogó és mi csak a földön ülve pisloghatunk utána. (Mint a legtöbb robogónak, ennek is nagyon hátul van a súlypontja). A végsebesség kb. 55-60 km/h, de - legalábbis Budapesten - ennél nagyobb sebességgel a nagyon rossz minőségű utak miatt nem is érdemes menni. A tesztben szereplő robogó a felszerelhető legszélesebb gumiabroncsokkal volt ellátva és ez a menetstabilitást pozitívan befolyásolta. A futómű hangolása feszes, ez a már említett rossz utak és az amúgy is kis átmérőjű kerekek miatt a komfort rovására megy. Ezeket a gépeket a Japán útviszonyokra tervezték (szigorúan csak aszfaltra!), és ott olyanok az utak, mint a pingpong-asztal. Kanyarban semlegesen viselkedik a motor, dönthetőséget csak a lábtartó és a sztender-vas befolyásolja. A fékek a helyzet magaslatán állnak. Ennek a modellnek még az első kerekét is dobfék lassítja, de így is jól adagolható a fékhatás, bár meg kell szokni, mert aki erősen húzza be kanyarban az első féket az könnyen fejre állhat. Összességében egy könnyen kezelhető, magas szintű, kiforrott technikai megoldásokkal készült robogóval ismerkedhettünk meg a próba kilométerei alatt. Egyedül a zárható kesztyűtartót hiányoltam - ez már szinte az összes újabb modell része -, de ez sem akadályozott meg abban, hogy megvegyem magamnak a tesztgépet... :)
|